ALACSONY-TÁTRA FŐGERINC VÁNDORTÚRA

Augusztusban Domokos Attila vezetésével egy csapat bejárta az Alacsony-Tátra főgerincét, a vándorlásról készült beszámoló alább olvasható.

A túra fotógalériája itt látható.

1. nap Indulás

aug.10-én Donovalyból a nagy parkolóból kora délután indultunk kilencen, az Alacsonytátra gerincének végig járására. Első napunk úti célja a Hédeli nyereg volt, ahol az éjszakát töltöttük. Elszokva a nagy hátizsáktól napsütéses időben jártuk az emelkedőket amikor kb. utunk felénél rátaláltunk egy kis házra, ahol vendéglátásra berendezkedve várták az arra járókat. Mi ezt jó kedvvel ki is használtuk. A táborhelyet a tervezett időben el is értük, de már ekkor fellegek gyülekeztek.

táv: 9.7 km

szint: 660m

1. nap

aug.11. Aggodalmainkat beigazolva esőre ébredtünk, szerencsére egy rövid kis eső szünetben össze tudtunk készülődni az indulásra, így szedtük sátorfánkat és neki veselkedtünk egy 400 méteres emelkedőnek. Ezen a napon az eső szeszélyét élvezhettük és hol csendesedett, hol erősödött. Ez azonban nem lassított le bennünket sokkal inkább a nagy emelkedők. Estére elértük a Durkova menedékházat itt már szépséges napsütésben lehetett részünk. Gyorsan felállítottuk a sátrakat, hogy megszáradhassanak de volt, aki a házban húzta meg magát. A házban lehetett kapni meleg ételt így finomabbnál finomabb leveseket ehettünk vacsorára.

táv: 18 km

szint 1320m

1. nap

aug.12. Szép napos reggelre ébredtünk a völgyben még álmosan ültek a felhők, mi már reggelinket fogyasztottuk a ház teraszán. Hamar összeszedtük magunkat és neki iramodtunk, hogy elérjük a Gyömbér csúcs alatti menedékházat. Ismét felefelé indultunk, szép napos időben már jó messziről megláttuk a Hopokon lévő felvonót, mire azt gondoltuk, hogy viszonylag hamar oda is fogunk érni, de aztán csak mentünk, mentünk és még mindig nem értünk oda, sok kisebb hegyet kellet még megkerülni mire végül fáradtan megérkezhettünk. Itt egy szép új turistaházban sikerült egy finom ebédet ennünk, majd folytattuk utunkat a Gyömbér felé. A Gyömbér csúcsot kitérővel lehetett megmászni, ezt hatan vállaltuk be. Ez után már nem messze volt a Gyömbér ház, ahol elcsábított bennünket a meleg zuhany a puha ágy és a finom vacsora, így mindannyian bent aludtunk a házban, kivéve Zsuzsát.

táv: 18,5 km

szint 1025m

1. nap

aug.13. Éjszaka viharos szél fújt, ami reggelre hideget hozott a hegyre, így indultunk a túránk legrövidebb távú napjára. A nap első felében kisebb csúcsok megmászása után 500métert ereszkedve ebédidőre megérkeztünk a Motorest vendéglőbe az Ördög lakodalma hágóba. Ahol csapatunk „nagy” létszáma zavarba is hozta a kiszolgáló személyzetet, de azért sikerült hozzá jutnunk megérdemelt söreinkhez és ebédünkhöz. Innen hegynek felfelé vezetett utunk, ennek az útnak a nagy része madárberkenyével benőtt szél döntötte erdőkben, szerencsénkre áfonya és málnabokrok között vezetett bennünket. A délután közepén érkeztünk meg a Ramza menedékházhoz, ahol a ház gondnoka Vlado (aki Komáromi születésű, és egész jól törte a magyart nagy örömünkre) fogadott bennünket és az elsők között érkezve volt is helyünk a házban. Kalandvágyból mindannyian kipróbáltuk milyen egy ilyen menedékházban való alvás, és jól döntöttünk mert ez igen emlékezetes marad mindenkinek. A tűz köré ülve kényelmesen elkészítettük és elfogyasztottuk vacsoránkat, és a Nap lementével bevackoltunk.

táv: 15,5 km

szint 750m

1. nap

aug.14. A leghosszabb nap. Ezen a napon az Andrejcova menedékházig kellett eljutnunk, nem kis szint leküzdésével. Vadregényes utakon a hegyet megoldalazva néhol kidőlt fákat átmászva kb. 300 métert kapaszkodtunk (ismét sok málna és szederbokor kíséretében), majd beereszkedtünk a Priehiba nyeregbe, ahol megtöltöttük kulacsainkat finom forrásvízzel. A következő két km-en 500 méter szintet kellett leküzdenünk nagy zsákjainkkal, ami nem kis erőfeszítésbe került, de a hegygerincről a kilátás kárpótolt bennünket a nehézségekért. Rövid pihenő után egymást bevárva haladtunk tovább, sajnos ismét szürke felhők gyülekeztek felettünk. Éppen megérkeztünk a közeledő vihar előtt és gyors sátorállítás után, behúzódtunk vackainkba, és nekiláttunk a vacsora elkészítésének. Ismét volt, aki a házban aludt közűlünk, de mindenki, aki akart ihatott sört a ház előterében, persze volt, aki a relaxáló alvást választotta inkább.

táv: 21 km

szint: 1330m

1. nap

aug.15. Előző este még reménykedtünk a vihar elvonulásában, de reggelre bejött egy front, erős hideg széllel és egésznapos esővel keserítette meg napunkat. Sajnos igy a szép kilátásról is le kellet mondanunk. Szitáló esőben mentünk fölfelé törpefenyők között, majd kiérve gyepes és köves, szélnek kitett gerincen pihenők nélkül ( négy óra menetelés) haladtunk a Király-hegy csúcsáig. Itt az adótorony épületében szerencsére volt egy a turisták számára kialakított melegedő szoba, amit elázva, átfázva nagy örömmel el is foglaltunk. Itt meg is ebédeltünk, levest, teát főztünk. Ezek a meleg ételek igen jól estek ebben a cudar időben. Sok kedvünk nem volt ismét kimenni a szeles esőbe, de még Garamfőig volt hátra 7 km., így hát nekivágtunk remélve mielőbb odaérünk. A falu első boltja előtt összevártuk egymást majd rövid tanácskozás után úgy döntöttünk itt helyben szerzünk szállást nem megyünk tovább az eredetileg tervezett campingbe. A Hotel Telgártban találtunk egy kifizethető lakrészt, ami 3 szobából és egy fürdőből állt épp 8 személyre. Zsuzsa ismét sátrazott, hiszen estére kisütött a nap. Így megszárítkoztunk kiteregettük vizes sátrainkat és egy kellemes vacsorával ünnepeltük meg túránk végét.

táv: 16,5 km

szint: 1020m

1. nap

aug.16. Az utazás napja. Telgartból Besztercebányára vonattal utaztunk, majd a buszállomást megtalálva busszal mentünk Donovalyba a kocsikért. Az állomáson búcsút vettünk D. Lacitól ő innen hazautazott. A buszról leszállva nagy örömünkre autóink megvoltak sértetlenül. Később T. Gergőtől is búcsút vettünk, ő Miskolc felé vette útját, mi pedig Kralkyba mentünk a szállásunkat megkeresni. A délután vásárlással és pihenéssel telt, na meg egy közös főzéssel egy nagyon finom tojásos Lecsót készítettünk Verával. Este megérkeztek a következő túra résztvevői.

A "Csillagtúrák a Körmöci-hegységben" beszámolója itt olvasható, a túra fotógalériája itt látható.