KEVÉLYRE FEL

Nemzeti ünnepünk előtti napon a Pilis egyik ikonikus csúcsán és környékén túrázott egyesületünk, Mérai Róbert vezetésével.

Csillaghegyről hegyen-völgyön át a Pilisben a Külső-Bécsi útig

HÉV-vel érkeztünk legtöbben a Csillaghegyi megállóhoz, ahol találkoztunk Csordás Ágival, Mérai Robival és Lucky kutyával. Ági képet is készített a remek, napos időben túrára indulókról, az alkalomhoz illően az Egészségház előtt.

Hamarosan elértük a Róka-hegyre vezető ösvényt, és kapaszkodtunk felfelé a néhol lépcsővel és korláttal ellátott természetvédelmi területen. Nagyon érdekes mészkő- és homokkő-képződmények vannak itt, üregek, barlangok, sziklák, és az egész hegy körbe van építve házakkal, lakóparkokkal, szinte sziget a beépített környezetben a Róka-hegy. Vannak kilátópontok is, ellátni a környező Pók-utcai ill. Békásmegyeri lakótelepre illetve körbe.

Ezután az Ezüst-hegy felé vettük az irányt, bekukkantottunk az Ezüst-hegyi kőfejtőbe, majd a Nagy-Kevély megmászására készültünk, de előtte pihentünk és tízóraiztunk. A Túravezetőnk ekkor részesült először közepes töménységű, ízesített alkoholos oldattal történő immun-erősítő kezelésben Sebestyén Sári jóvoltából, mely kezelés egészségvédelmi célból a túra során többször ismétlésre került. Lucky kutya is kapott inni, de ő csak vizet. Lucky nagyon népszerű volt, idegen kirándulók sorra kértek engedélyt gazdájától, hogy barátkozhassanak vele.

Ezután felkapaszkodtunk a Nagy-Kevélyre, és egy védett zugban napoztunk és élveztük a jó időt. Sok kiránduló volt, de a csúcson eléggé fújt a szél, ott nem lett volna kellemes üldögélni. Leereszkedtünk a hegyről, majd eljutottunk a Kevély-nyereghez. Itt már csak a hűlt helye volt meg annak az 1990-ben leégett turistaháznak, amiben annak idején (1974-ben) Sári és Béla még aludtak is.

Ezután, mivel a Nagy-Kevély csúcsáról letekintve láttuk az "Egri csillagok" című filmben szereplő díszlet-várat és a dombokat, ahol a török tábort állították fel, úgy döntöttünk, hogy a Mackó-barlang helyett az Egri Vár makettjét nézzük meg.

De nem maradtunk barlang nélkül így sem. A nyereg alatt kb. 350 méterre található Gyopáros-barlangot (Nagy-Kevélyi kőfülke, illetve Szódás-barlang néven is ismert) a vállalkozóbbak belülről is megszemlélték.

A Vár udvarán Kalmár Béla elmesélte, hogy mikor 1977-ben locsoló-autót vezetett, akkor a lejtős, szűk várkapun kellett betolatnia hátrafelé a várudvarra, hogy esőcsinálóként részt vegyen egy magyar ifjúsági film, "A csillagszemű" forgatásán.

Ezután még jó néhány emelkedő és lejtő következett, és furcsa sziklaképződmény (Jenői-torony) is utunkba került és megmászható volt annak, aki akarta. Végül a Balázs-lépcsőn felkapaszkodtunk és a Külső-Bécsi útnál, a volt téglagyártól nem messze ért véget a túra. Kék busszal jöttünk vissza a városba.

Nagyon szép, változatos túra volt, közel a lakott településhez, de mégis a természetben. Kb. 18 km-t és kb. 700 m szintet tettünk meg. Lucky a végén sem látszott fáradtnak. Köszönjük a túrát, Robi!