MEDVEHAGYMA TÚRA A BAKONYBAN

Medvehagyma? - akkor irány Hárskút

2023. március 7-én a PKE nyugdíjas túracsapata és Horváth Márti bevettük magunkat a Veszprém felé induló vonatba, ahol vidám társaságunk annyira megnyerte a jegyvizsgáló úr tetszését, hogy a "szolgálati szakaszt" is rendelkezésünkre bocsátotta, hogy egymás melletti fülkékben utazhassunk. Veszprémben buszra szálltunk Hárskút felé, de még volt annyi időnk, hogy felmérjük a közeli piac kínálatát, és ott a medvehagyma árát.

Buszos száguldás után érkeztünk meg Hárskútra, ahol Straub Gyula túratársunk és vezetőnk üdvözölt bennünket, majd autójával több fordulóval elvitte a társaságot (összesen 14-en voltunk) az erdőszélre. A sportolni vágyók gyalog érték utol a kényelmesebbeket. Sajnos kissé zord idő fogadott, részünk volt kis hószállingózásban, gomolygó ködben, de legalább nem esett az eső. A Papod-hegy felé indultunk a már tavalyról ismert úton, a vitéz Bertalan Árpád kilátó felé. Útközben Gyula megmutatta azokat a fákat, melyekről a szarvasok metszőfogai hántották le a kérget, és sok érdekes dolgot mesélt a különböző termő- illetve sziklás talajokon kialakuló erdőkről. Az erdőben rengeteg hóvirág dugta ki a fejét az avar alól, és itt-ott zsenge medvehagyma levelek is előbújtak. Még lombosodás előtt lepik el az erdőt, később napfény híján nincs életterük. Gyula résen volt, hogy időben jöjjünk és tudjunk leveleket gyűjteni.

Először – hogy sportértéke is legyen a programnak - a kb. 640 m magas hegy tetején lévő kilátóba hiába másztunk fel: sajnos most nem tudtunk gyönyörködni a körpanorámában, legfeljebb Lókút mezőit láthattuk, a köd eltakarta a panorámát. Megpihentünk, ettünk-ittunk, volt Szabó Ica-féle zserbó és birsalmasajt és sok egyéb csemege. De nem időzhettünk sokáig a hegytetőn, mert még előttünk volt a fő feladat, a medvehagyma-szedés. Mikor visszafele jöttünk a kilátótól, túratársaink hátrébb járó felének elbeszélése szerint nem messze előttük három szarvas vágott át nagy dobbanásokkal szökellve az úton. Én sajnos ebből kimaradtam, mert elöl mentem, távolabb az eseménytől. Visszasétáltunk az erdőszélre, és onnan Gyula autóval vitt át részletekben mindannyiunkat a már ismert, kipróbált helyre, ahol rengeteg medvehagyma nőtt.

A korábbról már ismert erdőben mindenkinek jutott hely, ahol gyűjtögethette a medvehagymát, és közben különböző elképzelések fogalmazódtak meg a felhasználásával kapcsolatban: pesto, pogácsa, saláta. Hogy tömegközlekedéssel időben hazajussunk, Gyula autójával a kiváló állapotú Márkó-Hárskút műúton a márkói buszmegállóba röpített bennünket többször fordulva, hogy onnan könnyebben elérjük Veszprémet, ill. a buszt vagy vonatot, igaz, kissé szétszakadva.

Az inkább télies idő ellenére emlékezetes, szép kirándulás volt. Jólesően barangoltunk az ismerős tájon és megint sokat tanultunk Gyulától. A medvehagyma-szedés számunkra már határozottan a tavasz közeledtét jelenti!

Köszönjük a sok fuvarozást, a vezetést és magyarázatokat Straub Gyulának, és a tervezést Párkány Erzsinek!